Fussunk biztonságban télen is

A téli időszakban, mint minden szabadtéri sport esetén, így a futás során is érdemes óvatosnak lennünk, mivel a korai sötétedésnek és az időjárási viszonyoknak köszönhetően sokkal több probléma merülhet fel, mint gondolnánk.
Fussunk biztonságban télen is

Összegyűjtöttünk néhány praktikus tanácsot, hogy a felmerülő gondokat könnyebben elkerüljük vagy legalábbis orvosoljuk.

Legyünk jól láthatóak

Ha rendszeresen futunk még a hidegebb évszakokban is, akkor nagy az esélye, hogy az edzések bele fognak lógni a sötétedés utáni időszakba. Viseljünk ezért mindenképpen olyan fényvisszaverő ruházatot vagy akár konkrétan láthatósági mellényt, hogy a közelünkben elhaladó járművek már messziről jól láthassanak minket. A teljesen kivilágítatlan részeken a láthatósági ruházat mellett a fejlámpa használata is javasolt.

Kerüljük a nagy megterhelést

A téli időszak kitűnő a kilométerek gyűjtésére és a tavaszi versenyek alapozására, azonban nem a legoptimálisabb időszak a gyorsító, illetve a nagy iramváltásokkal járó tréningekre. Már maga a csúszós felület is magában rejti a sérülések veszélyét, de számos egyéb tényező is gondot okozhat ebben az időszakban. Éppen ezért ilyenkor a mennyiségre mennyünk és ne a minőségre.

A bemelegítést nem szabad félvállról venni!

Sajnos rengetegen elhanyagolják a bemelegítést, pedig ennek a hideg időszakban még nagyobb jelentősége van. Az izomzatot ilyenkor még nehezebb a hideg állapotból a megfelelő hőfokra hozni, így, ha kihagyjuk az edzésnek ezt a részét, akkor jelentősen növekszik a sérülés veszélye is. Ha van rá lehetőség, akkor a bemelegítést és az utána következő nyújtást is érdemes a meleg lakásban elvégezni. Az átmozgatás előtt hasznos lehet a bemelegítő krémek használata is.

Téli futócipő

Bár nem mindenki tart külön edzőcipőt a téli időszakra, azonban hasznos lehet, ha csúszós időben egy bordázottabb és nem sima talpú cipőt használunk az edzéseken. A másik előnyös tulajdonsága egy téli futócipőnek, elsősorban latyakos idő esetén, hogy rendelkezik bizonyos vízállósággal. Jó ha tudjuk azonban, hogy a gyártók ilyen jellegű lábbeliből jóval kevesebb modellt gyártanak és az áruk is borsosabb az átlagos verziókhoz képest.

Futógép otthonra

Ha nem szeretünk hidegben és sötétben futni, de nem akarunk leállni az edzésekkel, akkor érdemes otthonra egy futópadot beszerezni. Egy ilyen gép nem csak a téli edzéseken, de egész évben kisegíthet minket, sőt még a család többi tagját is könnyebben rá tudjuk venni a segítségével a rendszeres mozgásra. Ráadásul kivételesen jól jöhet egy ilyen gép most, a pandémia időszakában, amikor sokan home-officeban dolgoznak, tanulnak. Ilyenkor hasznos lehet és kellemes kikapcsolódás nyújthat a monitor elől felállva egy 10-20 perces rövid kis kocogás.

A folyadékfogyasztás szerepe

Hőérzetünknek és a kevesebb izzadásnak köszönhetően hajlamosak lehetünk arra, hogy ebben az időszakban jóval kevesebb folyadékot fogyasszunk. Ne csapjuk be magunkat azzal, hogy nem vagyunk szomjasak, mert ilyenkor is szüksége van a szervezetnek arra, hogy hidratált legyen. Javasolt az edzések előtt és után mindenképpen fogyasztani legalább egy kevés folyadékot, de hosszabb távú futások esetén mindig legyen nálunk innivaló.

Vigyünk magunkkal telefont!

A futókra általában jellemző, hogy nem szeretnek sok cuccot vinni magukkal. Megéri azonban legalább egy kis övtáskába vagy testtáskába beruházni, amiben a telefonunk elfér, mert akár egy kisebb sérülés esetén is rögtön tudunk segítséget hívni, ha szükséges.

Kerüljük a kivilágítatlan részeket

Sajnos nem csak a sérülésre kell odafigyelnünk ebben az időszakban. Az utóbbi években sajnálatosan több olyan esetről is lehetett hallani, amikor futókra támadtak, az esti időszakban. Nyilván ez nem csak télen fordulhat elő, de a korai sötétedés miatt ez a probléma ilyenkor több gondot okoz. Tanácsként mindenképpen érdemes megfogadni, hogy a kietlenebb részeket, illetve ahol szegényes a közvilágítás, azt mindenképpen kerüljük el. Továbbá, a figyelmet elterelő dolgokat, mint a hangos zenehallgatás ebben az esetben szintén felejtsük el, illetve, ha mód van rá, akkor társaságban fussunk (egy barát vagy kutya kitűnő partnerünk lehet) és ne egyedül induljunk el.

Reméljük, hogy ezekkel a hasznos tanácsokkal felszerelkezve a téli futás, illetve sportolás az életük része lesz, mert a folyamatos edzések nem csak az egészségünknek tesznek jót, de sokkal jobb közérzetet is nyújtanak a mindennapokban.

Kapcsolódó cikkek

Fluorid - ördögi összetevő vagy szuvasodásgátló? - 1. rész

Fluorid - ördögi összetevő vagy szuvasodásgátló? - 1. rész

A cikkben a fluoridról lesz szó. A cikk próbálja a tévhiteket eloszlatni a fluoriddal kapcsolatban.

Miért ne fogyassz túl sok cukrot? A cukorfogyasztás káros hatásai

Miért ne fogyassz túl sok cukrot? A cukorfogyasztás káros hatásai

A cukor rendkívül káros az egészségre. Főleg, ha túl sokat fogyasztunk belőle. A cikkből megtudhatod, hogyan hat a cukor az egészségre.

Miért vezet számos betegséghez a túlzott cukorfogyasztás?

Miért betegít meg a cukor?

A cukor káros az egészségre. Nagyon sok és sokféle betegség okozója lehet.