A legegészségesebb kenyerek, amiket érdemes fogyasztani

Manapság egyre fontosabb az egészségünk, hogy milyen termékeket és ételeket vásárlunk meg a boltban. A kenyerek és a péktermékek különösen tele vannak mindenféle adalékanyaggal, amik nem feltétlenül előnyösek a szervezetünk számára. Nem lehetetlen azonban finom és egészséges változatot beszerezni, csak figyelni kell az összetevőkre. Ebben a cikkben összegyűjtöttük azokat a kenyereket, amiket érdemes fogyasztani.
A legegészségesebb kenyerek, amiket érdemes fogyasztani

Milyen típusú kenyerek léteznek?

Napjainkban több tucat fajta létezik és sorakozik fel a boltok polcain. Egyes kenyerek egészségesebbek, míg a többi kevésbé. Akadnak magas rost-, illetve vitamintartalommal rendelkező, illetve finomított gabonás változatok is, amelyeket néha nyugodtan lehet fogyasztani, azonban hosszú távon nem ez lesz a megoldás.

Teljes kiőrlésű kenyér

A teljes kiőrlésű gabonából készített péktermékekben jóval nagyobb a tápanyagtartalom. Egyes kutatások azt is bebizonyították, hogy az ilyen változatokban háromszor annyi a folsav, ami a szervezet számára egy rendkívül fontos anyag. Ráadásul ez a típus nem emeli meg túl gyorsan a vércukorszintet, így remek választás lehet a cukorbetegek, illetve a csökkent vércukorszint-szabályozásában szenvedő betegeknek egyaránt. A magas rost- és fehérjetartalmú kenyér laktatóbb és egy szelet (34 gramm) mindössze 80 kalóriát tartalmaz. Ebben 4 gramm fehérje, 15 gramm szénhidrát és 3 gramm rost található.

Kovászos vekni

Talán senkinek sem kell bemutatni a kovásszal készült kenyeret. A karantén alatt sokan megpróbálkoztak ennek a sütésével, azonban kevesek jártak sikerrel. A kovászos kenyér egy olyan erjesztési folyamat során készül, amely a természetben található baktériumokra és élesztőkre támaszkodik. Ezek hatására kel meg a kenyér, tehát nincs hozzáadott élesztő, amitől fájna a gyomrunk. Ez sokkal könnyebben emészthető, mint a hagyományos péktermék, ami főként a prebiotikumoknak köszönhető. Nagy előnye továbbá, hogy alacsonyabb a glikémiás indexe, így kedvező hatással van a vércukorszintre is. A tészta készülhet teljes kiőrlésű, illetve fehér lisztből is, és bár mindegyik megfelelő lehet, előbbiben jóval magasabb a rostok aránya. Egy szelet (47 gramm) kovászos kenyér nagyjából 120 kalória, amely 4 gramm fehérjét és 3 gramm rostot tartalmaz.

Otthoni kenyérkészítés

Persze mondani sem kell, hogy a legjobb, ha otthon készítünk magunknak péktermékeket. Ehhez kiváló és minőségi eszközök állnak a rendelkezésünkre, hogy gyorsan finom és formás ételeket készítsünk. A kenyér dagasztógép típusok között érdemes olyat választani, amely méretben pont megfelel a konyhába. Nem mindegy, hogy hány fős a család, nem feltétlenül muszáj a legnagyobb méretekkel rendelkező darabot beszerezni.

Összegezve

Természetesen a fent felsoroltak mellett számos egyéb kenyérfajta létezik, azonban ezek biztosan megtalálhatóak a legtöbb bolt polcain. Érdemes tehát tápanyagtartalom alapján kenyeret választani, hiszen így sokkal egészségesebbek lehetünk. Amennyiben pedig magunk sütnénk otthon, akkor érdemes körbenézni a kenyér dagasztó típusok között is.

Kapcsolódó cikkek

A koleszterinről közérthetően és gyakorlatiasan

A koleszterinről közérthetően és gyakorlatiasan

A „koleszterin” kifejezés a köztudatban mára olyan mumussá vált, amiről mindenki hallott, ám mégis kevesen tudunk érdemben eligazodni a ránk zúduló információáradatban.

Fluorid - ördögi összetevő vagy szuvasodásgátló? - 2. rész

Fluorid - ördögi összetevő vagy szuvasodásgátló? - 2. rész

A cikk első részét folytatjuk, amelyből kiderül, hogy tényleg olyan veszélyes -e a fluorid.